Jag har flyttat!
Besök min nya blogg på icanrestwhenimdead.com


torsdagen den 17:e mars 2011

GE BLOD-RÄDDA LIV!

Det råder blodbrist i Sverige och igår gjorde
jag en insats, inte bara för dom som behöver
mitt blod nu utan också för att jag hoppas att
någon har lämnat blod till mig eller mina nära
den dagen vi hamnar i en olycka och behöver blod.

Att ge blod tar inte lång tid, det gör inte ont
eller påverkar dig nämnvärt.

Vid första besöket görs en provtagning för
att se om du är lämpad för att bli blodgivare
och man får fylla i en hälsodeklaration.

Därefter får du en kallelse när det är dags
för att lämna och du kan droppa in när
det passar dig. Du kan lämna blod på de flesta
sjukhus, på blodtappningscentraler och
även på blodbussar som åker omkring i Sverige
för att kunna vara i närheten av där du befinner dig.

Blod är en färskvara och därför behövs det
alltid fler människor som vill ge blod.

Jag hoppas att du som inte redan är
aktiv blodgivare idag kikar in på
www.geblod.nu
och iallafall funderar på om du kan göra
en insats. En dag kanske du behöver det själv.

På hemsidan finns vanliga frågor och svar,
tydlig instruktion på hur en blodgivning
går till samt vad som händer med blodet.

Ge blod-rädda liv!

5 kommentarer:

Malla sa...

jag dog nästan efter att ha lämnat 2 dl så dom fick lov att avbryta mitt blodgivarförsök :(
Men jag försöker igen i juni. Min blodgrupp var inte den mest efterfrågade så funkar det inte nästa gång ska jag inte vara blodgivare tyckte de. Men jag vill iaf! :D

Nica sa...

Så klokt - och så bra. Min pappa lämnade blod i 40 år innan han slutade. Tyvärr har jag ansträngingsastma - och fick tråkigt nog ett negativt besked när jag väl hade bestämt mig och gått iväg till blodgivarcentralen..
Måste höra om dom gjort om reglerna - jag tar gärna lite astma, om jag får lämna blod.
Nåt vi alla borde göra om vi kan.
Hej dig :)

Nica sa...

Heja dig.. förstås :)

(är väl den pissiga febern som gör hjärnan knäpp :)

Simon sa...

Jag har försökt, men dom klagade på att jag hade för högt blodtryck...
Men ge det till nån med lågt blodtryckdå!

EmmaMaria sa...

Idag har jag varit och gett blod. Känns bra, för som du säger vill jag gärna att det finns blod att ge om jag eller någon annan behöver det! Jag jobbar på sjukhus och ser ju att det går åt, hela tiden.